محصولات شرکت دژ شیمی

ضد یخ بتن چیست ؟

ضد یخ بتن

ضد یخ بتن چیست ؟

ضد یخ بتن چیست ؟ محصولی کاربردی در تولید بتن باکیفیت است که در فصول سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با افزایش سرعت هیدراتاسیون سیمان، مدت زمان گیرش را کوتاه کرده، مقاومت فشاری بتن را افزایش می‌دهد و در کاهش هزینه‌های ساخت و ساز نقش مؤثری دارد.

ضد یخ بتن

ضد یخ که با نام زودگیر بتن در صنایع ساخت و ساز شهرت دارد، در شرایط آب و هوایی سرد برای تولید بتنی که با الزامات استاندارد ملی مطابقت داشته باشد، استفاده می‌شود. شرایطی که دما در آن طی ۳ روز به صورت پیوسته زیر ۵ درجه سانتی‌گراد باشد.

همان‌طور که می‌دانید در چنین دماهایی عملیات بتن‌ریزی متوقف می شود و بازار ساخت و ساز از رونق می‌افتد. در حالی که با استفاده از این محصول، نه تنها می‌توان به این بازار رونق بخشید، بلکه می‌توان در این بازه زمانی بتنی باکیفیت تولید کرد.

 

ضد یخ بتن چیست ؟

انواع ضد یخ بتن

زودگیرهای بتن، در اشکال متنوعی فرموله شده‌اند . بعضی از انواع آن حاوی یون کلر بوده و با نام ضد یخ‌های ملات مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مقابل آن‌ها، بعضی از انواع ضد یخ فاقد یون کلر بوده و اضافه کردن آن‌ها به مخلوط بتنی، هیچ‌گونه اثر مخربی روی بتن برجای نمی‌گذارد. در ذیل با انواع این محصول آشنا خواهید شد:

  • ضد یخ بتن پودری:

ضد یخ‌های پودری محصولاتی با چگالی حدودی ۱۹۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب و با رنگ سفید هستند که از لحاظ قلیایی خنثی بوده و با قیمت‌های بسیار مناسب عرضه می‌شوند.

  • ضد یخ بتن فاقد کلر

کلراید از جمله ترکیبات شیمیایی است که حضور آن در بتن فاقد میلگرد و آرماتور مجاز است، این در حالی است که در بسیاری از بتن‌ها، ترکیبی از میلگرد و بتن وجود داشته و در صورتی که این ماده شیمیایی در مخلوط بتنی استفاده شده باشد، باعث خوردگی میلگردها خواهد شد. ضد یخ‌های فاقد کلرید برای تولید سازه‌های بتن آرمه، شاتکریت و حتی گودبرداری‌ها بسیار مناسب بوده و کارایی بالایی دارند.

  • ضد یخ بتن مایع:

زودگیر بتن مایع در رنگ زرد و آبی عرضه شده و از چگالی ۱۲۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مکعب برخوردار است. این ماده اسلامپ بتن را حفظ کرده، درصد آب مصرفی را کم نموده و در نهایت با کاهش احتمال یخ‌زدگی بتن، مانع از تخریب آن می‌شود.

مقدار مصرف ضد یخ بتن

ضد یخ درست همانند سایر انواع افزودنی بتن، مقدار مصرف ویژه‌ای دارد که با توجه به فرمولاسیون آن، توسط شرکت تولیدکننده اعلام می‌شود. در واقع شرکت‌های تولیدکننده صنایع شیمی ساختمان با توجه به آزمایشاتی که پیش از عرضه محصول انجام می‌دهند، میزان مصرف را به طور متوسط محاسبه کرده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

شرکت دژ شیمی سازه به عنوان یکی از برندهای مطرح در صنایع شیمی، به تولید افزودنی ضد یخ می پردازد و با انجام آزمایشات دقیق، مقدار مصرف متوسط این محصول را روی برچسب محصول درج می کند. این شرکت برای راحتی خیال مصرف‌کنندگان و اینکه مشتریان بتوانند خریدی مقرون به صرفه داشته باشند، امکان ارسال نمونه محصول را فراهم کرده است.

روش مصرف ضد یخ بتن

تندگیرهای بتن به دو شکل جامد و محلول در بازار وجود دارند . هر دو در اثر برخورد با سیمان، گیرشی سریع در پی خواهند داشت. از این رو بهتر است به صورت محلول و همراه با آب اختلاط به میکسر اضافه شوند. چرا که در غیر این صورت ممکن است حل کردن کلسیم کلرید در آب با مشکل همراه باشد.

 ویژگی‌های زودگیر بتن

همان‌طور که چیستی ضد یخ بتن تبیین شد، ضدیخ‌ها بلافاصله بعد از حضور در مخلوط بتنی باعث گیرش سیمان می‌شوند. حضور این مواد در مخلوط بتنی، واکنش هیدراتاسیون را سرعت بخشیده و با کاهش نقطه انجماد آب، باعث افزایش مقاومت بتن در سنین اولیه می‌شود.

استفاده از این مواد، تراکم بتن را در پی داشته و از بروز هر گونه ترک خوردگی جلوگیری می‌کند. مکانیزم عملکرد این ماده، کاهش نسبی دمای انجماد بتن و افزایش گیرش در ساعات ابتدایی بتن‌ریزی است.

مزایای ضد یخ بتن

ضد یخ بتن، عامل اصلی جلوگیری از هر گونه یخ‌زدگی بتن است. از این رو مقاومت بتن تحت شعاع قرار نمی‌گیرد. ضد یخ در بتن مانع از یخ‌زدگی شده و اجرای بتن در هوای سرد به صورت پیوسته انجام می‌شود، مقاومت بتن در حالت مطلوب باقی می ماند. در نتیجه هزینه ساخت و ساز کاهش پیدا می‌کند، بلکه به همان نسبت سرعت ساخت و ساز نیز افزایش می‌یابد.

همچنین حضور ضد یخ در مخلوط بتنی باعث کاهش دوره کیورینگ بتن می گردد. بتن حاوی این افزودنی، با قرار گرفتن در دماهای زیر صفر درجه دچار یخ‌زدگی و در نهایت، تخریب نخواهد شد.

شرکت دژ شیمی سازه با تولید انواع افزودنی های مواد با کیفیت بالا در سطح بین الملل رسالت خود می داند که محصولات خود را با کیفیت بالا در اختیار همراهان گرامی قرار دهد.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *